Verdens topledere kører på grøn strøm ved World Economic Forum i Davos

Det årlige møde i World Economic Forum i Davos finder i år sted i maj for første gang på grund af corona-pandemien. Nyt er det også, at Audi i år forsyner topmødet med en 100% elektrisk shuttleflåde, hvilket giver nogle af verdens topledere en unik oplevelse. Ligesom tidligere i Davos oplades bilerne med Audis mobile ladecontainere, og Audi investerer også fortsat i at udvide opladningsmulighederne i byområder ved at benytte samme slags ladecontainere som charging hubs. Audi deltager desuden i arbejdet med at etablere en ansvarlig batteriforsyningskæde.

Audi anvender igen sine elbiler og opladningsløsninger til at støtte det årlige møde i Davos. Flåden inkluderer Audi e-tron GT quattro, Audi Q4 Sportback e-tron quattro og Audi e-tron quattro, hvilket gør den 100% elektrisk for første gang. De mobile ladecontainere med 96 ladepunkter forsyner bilerne med udelukkende grøn strøm på parkeringspladsen ved Jakobshorns dalstation.

Lynopladere i to store 30' containere kan oplade op til 16 elbiler på samme tid, uden nogen forbindelse til elnettet og kan lade biler fuldt op på omkring 45 minutter. Op til fire elektriske modeller kan lade op på samme tid ved hver af fem mindre 10' containere. Fire ekstra ladetrailere er også en del af ladeparken. Alle opladningscontainere indeholder forarbejdede Audi e-tron-batterier fra udviklingskøretøjer. Denne second-life-løsning fungerer som bufferlager på stedet og giver mulighed for en meget højere ladekapacitet end det lokale elnet. Disse batterier har en samlet lagerkapacitet på omkring 5 MWh. Ladebeholderne kan øge neteffekten med mere end en faktor syv: De kan omdanne 350 kW netstrøm til en ladekapacitet på omkring 2.600 kW.

"Vi ser frem til diskussioner med andre fremsynede mennesker i Davos – mennesker, der ligesom Audi har en konsekvent forpligtelse til bæredygtighed," siger Hildegard Wortmann, ansvarlig for salg og marketing hos AUDI AG. "Fra vores elektriske modeller til vores premium opladningsprodukter til vores bidrag til en ansvarlig batteriforsyningskæde har vi vist, at vi har modet til at lave varige forandringer hos Audi, og vi vil fortsætte denne kurs."

Audi åbner endnu en charging hub i Zürich
Audi er allerede i gang med intensive tests af en premium opladningsløsning til byområder. Virksomheden introducerede den første Audi charging hub i slutningen af 2021 på messeområdet i Nürnberg. Elbilsejere, der ikke kan oplade bilen derhjemme, kan reservere et af seks ladepunkter med op til 320 kW ladekapacitet i charging hub’en.

Audis charging hub er beregnet til at imødekomme spidsbelastningsefterspørgslen i bymiljøer i fremtiden. I andet halvår 2022 udvides dette pilotprojekt, når Audi åbner endnu en charging hub i Zürich.

Ansvarlig batteriforsyningskæde: Audi er med til at udvikle et "Battery Pass"
Audi er også en del af et initiativ, der skal støtte elektrisk mobilitet. For at fremme ensartede standarder har Audi tilsluttet sig et konsortium af tyske verdensmarkedsledere og deltagere fra den industrielle og videnskabelige verden, der sammen udvikler metodiske specifikationer for et digitalt produktpas til batterier – det såkaldte "EU Battery Pass". Dette projekt er støttet af Tysklands forbundsministerium for økonomiske anliggender og for klimabeskyttelse.

Derudover har Audi været medlem af Global Battery Alliance siden 2017. Det initiativ kom gennem WEF i Davos og består af partnere i den offentlige og private sektor gennem hele batteriforsyningskæden. Alliancen søger at sikre social og økologisk bæredygtighed i værdikæden for de råvarer, der går i batterier. Den omhandler blandt andet også vilkårene for udvinding af råvarer og bæredygtige genbrugskoncepter i en cirkulær økonomis ånd, og den fokuserer på innovationer, der bidrager til batteriernes bæredygtighed. Læs mere på globalbattery.org

Der tages forbehold for fejl og ændringer.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk